Jak už jsem v jednom z minulých článků o fouklém těsnění psal, narazil jsem náhodou na tuto tajemnou lahvičku přímo od Subaru. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o nějaké aditivum zlepšující kondici chladící kapaliny. Tak to ale vůbec není.

Subaru mělo kolem roku 2000 docela průserovou edici motorů označenou EJ253. Teda on to nebyl zase až tak průserový motor… Průser byl v materiálu použitém na těsnění pod hlavou. Velmi brzy se totiž stávalo, že selhalo. A to se bavíme o nájezdech hluboce pod 100tkm. Subaru to tedy muselo nějak řešit. A sáhlo po aditivu, které utěsní drobné netěsnosti mezi chladícím okruhem a válcem. Složení původně vychází z produktu od firmy Radweld, nicméně bylo mírně upravené a doplněné o inhibitory koroze a podobně. Základ ale zřejmě zůstal stejný.

Efekt tohoto aditiva dost možná překvapil i samotné Subaru, protože v servisním manuálu se jeho použití vyžadovalo minimálně dvacet let! Resp. možná dodnes, ale nové servisní manuály se mi zatím nedostaly do rukou.

A co tento zázrak vlastně způsobil? No to co měl – těsnění přestaly selhávat. Nebylo výjimkou, že motory najezdily hodně přes 300tkm naprosto bez problémů. Podmínkou však je, že po každé výměně chladící kapaliny aditivum znovu použije. To ale obnáší zásadní zádrhel – u auta skončí záruka, servisovat si ho začne sám majitel a o tom, že by měl do chladiva nalít aditivum, nic neví (servis se určitě používáním něčeho podobného chlubit nebude). A v tu chvíli je vymalováno, protože po první výměně chladící kapaliny pravděpodobně těsnění velmi rychle selže.

Každopádně ať nezůstanu jen u polemizování, tak jsem se zeptal člověka nejpovolanějšího – servisního technika z autorizovaného servisu. Jeho prvotní reakce byla, jako bych zjišťoval, kdo zabil Kennedyho. Technik mi sice nepotvrdil, že aditivum do motoru lije taky, ale že se to tak opravdu děje. A že pokud se použije přesně jak má, pak nepředstavuje žádné riziko pro motor a skutečně dramaticky prodlouží životnost těsnění. S takto aditivovanou kapalinou už motor nijak nevybočuje z průměru selhání jiných značek. Možná je i předčí.

*servisní manuál Subaru – všimněte si odstavce 2 bodu 1.

Pročítal jsem spoustu diskuzí ohledně aditiva a prakticky se mi potvrdilo to, co tvrdil technik. Pokud se aditivum správně použije, pak funguje jak má. Objevily se ale případy, kdy si majitel vozu pořádně nepřečetl co a jak, flašku otočil do chladiče a průser byl na světě. V lepším případě došlo jen k ucpání chladiče.

Kritickým krokem při použití aditiva je hlavně jeho promíchání. Flaška může stát rok někde na poličce a za tu dobu už hustší části aditiva mají tendenci tvořit hrudky. A pokud se hrudky mícháním nerozpustí, pak se jemné kanálky chladiče ucpou. Druhým kritickým bodem je, že by se v chladící soustavě nemělo dostat do kontaktu se vzduchem v místech, kde nedochází k průnikům z válce. Typicky se jedná o zavzdušněný chladící okruh. Na to je však jednoduchý postup – Sundat víčko chladiče a hadičkou z něj vysát asi tak 1L chladící kapaliny. Z ní odlít cca polovinu do které se přidá aditivum a vše pořádně promíchá. Tuhle směs nalít zpátky do chladiče a dolít až po hrdlo čistou chladící kapalinou. A pak už jen nastartovat a nechat prohřát motor. Tímto postupem se chladící okruh nezavzdušní a aditivum se nedostane do kontaktu se vzduchem.

Tak co myslíte, stojí to za to?

Doplnění:  Po dlouhém pátrání se mi několik lahviček s aditivem povedlo sehnat. Pokud by měl někdo zájem, dejte vědět do komentářů.

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *