Jednou si tak jedu ze služební cesty a přede mnou se objeví pověstná trať pro závody do vrchu – Ecce Homo.  A tak si říkám… vyženu pavouky z výfuku a probudím k životu 245 spících koní mého boxera. Přepínám na SPORT, pedál sešlápnu až na podlahu, ozve se řev motoru a auto mě zařeže do sedačky. Nádhera. Zatáčky jedu na hraně, předjíždím starší Fabii a už jsem na kopci. Náhodou kouknu na teplotu chladící kapaliny a ta je o dva dílky nad normálem. To si ještě říkám – no pěkně jsem tě prohnal!

Jenže ani při pozvolné jízdě teplota neklesá, naopak ještě o dílek stoupne a to je mi už jasné, že se něco děje. Vylezu z auta a všimnu si že se z výfuku valí větší množství páry. To už tuším že je zle. Nechám auto vychladnout, oddělám víčko chladiče a pod ním prázdno. Vždy sebou vozím dostatek chladící kapaliny, tak skoro litr doliju (samozřejmě kapaliny původně byl dostatek) a naštěstí už bez problémů dojedu domů.

Doma ještě udělám poslední pokus – koukám baterkou do přepadové nádobky a zřetelně je vidět změna barvy kapaliny, bublání a kouř. Není co řešit.

Sedám tedy k Internetu a v diskuzích hledám reference na firmu, která mi zrepasuje hlavy a vymění těsnění. Náhodou narazím na článek, kde se popisují všemožné zázračné vodičky a podobně, nicméně to není cesta, kterou se chci vydat. Ze zajímavosti si to ale přečtu. Ona zázračná vodička je roztok křemičitanu sodného. Koukám na WiKi a tam se dozvím, že český název pro křemičitan je vodní sklo.

V tu chvíli ale zbystřím, protože se mi vrátila dávná vzpomínka z dětství, kdy můj děda skáče kolem hustě kouřícího žigula a já z toho měl děsnou srandu. Se zájmem koukám jak něco lije do chladiče a zeptám se ho – co to je dědo? No co by… Vodní sklo přece.

Pátrám dál a dozvídám se, že se vodní sklo mnoho desítek let používá nejen na malé netěsnosti v bloku motoru, ale dokonce i jako oprava stěn válců, či jako dočasná oprava prasklých bloků v elektrárnách. No nestačím se divit. Pouštím se do dalšího hledání – tentokrát zjišťuji jaká rizika tenhle postup obnáší. A kupodivu jich moc není.

Začínám váhat a kdo mě přesvědčí je můj dvorní automechanik, který mi řekne – jo to běžně používám na starší motory. Je rozhodnuto, jdu do toho! Znovu hledám – tentokrát vhodný přípravek. Je trochu problém se dopátrat skutečného složení, ale povede se – výběr padne na Wynn´s Cylinder Block Seal  Je to přípravek primárně určený na malé netěsnosti bloku motoru, ale i na netěsnosti chladiče (což je trošku problém). Přípravek má totiž dvojí konzistenci – samotný roztok vodního skla, který utěsňuje blok a pak jakési hrudky či kuličky, které ucpou díry v chladiči, popř. celou lamelu, která netěsní. Na radu mechanika odflitruji hustou část přípravku a použiju jen jeho řídkou složku. Má to jednu velkou výhodu – nemusí se demontovat termostat, který by si jinak ucpal a motor se přehřál.

A už se pouštím do akce! Starou chladící kapalinu vypustit, do chladící soustavy nalít vodu + ideálně čistič chladící soustavy. Osobně používám levný K2 radiator flush.  Nechám motor běžet podle pokynů a znovu vše vypustím a celý chladící okruh propláchnu. Naliju čistou vodu a teď už i přípravek Wynn’s. Pořád si nejsem jistý jestli dělám dobře, ale jdu do toho. Nastartuju motor a nechávám auto běžet. Koukám na výfuk, ze kterého stoupá spousta páry a všimnu si, že se na koncovce dělá bílý povlak – vytvrzené vodní sklo. A v tu chvíli si všímám, že pára rychle mizí a chod motoru znatelně měkne. Nechám běžet dalších 15minut a po páře ani památky.

Vypínám motor a pouštím se do dalšího proplachování. Nakonec naliju novou chladící kapalinu, systém pořádně odvzdušním a uvidím.

 

Doplnění 1:

S autem je aktuálně najeto cca 1.000km a problém s těsněním se zatím nevrátil. Hladina chladící kapaliny za tu dobu klesla tak o 3mm, ale to přičítám ještě dodatečnému odvzdušnění.

 

Doplnění 2:

Na zajímavou věc mě upozornil jeden z uživatelů Subaru fóra. Motory EJ25 cca z roku 2000 měly velké problémy s foukajícím těsněním a Subaru přišlo s dost nestandardním řešením – „vlastní“ přípravek Subaru Cooling System Conditioner. který se lije do chladícího okruhu při každé výměně kapaliny. A nejen to… Dokonce je nalívání kondicionéru povinné až do roku 2020 a je uvedené v dílenských příručkách jako podmínka pro plnou záruku!!! Ale to už je na další článek, který najdete zde – Subaru Cooling System Conditioner

 

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *