Mezi lidmi koluje povědomí, že Mazda vyrábí kvalitní a spolehlivá auta. Sám jsem vlastnil Mazdu Xedos 9 a to bylo skutečně skvělé auto. Poruchy téměř žádné a nebýt koroze, jezdí snad dodnes. Jenže časy se změnily a čím dál častěji narážím na přesně opačný názor – že nové Mazdy mají tak velké množství závažných problémů, že o tom majitelé raději ani nemluví. A když se o problému nemluví, tak jako by nebyl.

Stačí zmínit pár příkladů… SkyActive-D 2,0, který se dokázal zadřít i po první výměně oleje, SkyActive-G 2,5 s vadným softwarem, který sice umí odpojovat dva válce, ale po připojení vám pošle ventily rovnou do pístu,  propalující se podložky pod vstřiky, sedadlo řidiče, které se vám v zatáčce utrhne, sama se otevírající přední kapota…. a to ani zdaleka není vše. Nejsmutnější na tom ale je, že k těm největší průser se Mazda ani nikdy nepřiznala a se zákazníky se soudí dodnes.

I přes to jsem si jednu pořídil a to s doporučeným odolným motorem MZR-CD 2.0 103kW. No jestli tohle má být odolný motor, asi nechci vědět jaké jsou ty další.

První problém přišel už při necelých 100tis km – selhávající vstřiky. Nepomohl ani to, že do auta liju jen prémiové palivo, olej měním max. po roce a necelých 10tis km a s autem zacházím jak v rukavičkách.

Jako obvykle jsem navštívil Mazda fóra a můj problém – časté regenearce, řeší snad každý, kdo naftovou Mazdu má. Mnoho nešťastníků na tento problém úplně rezignovalo a už s tím autem nějak dojezdí. Ti co se s tím ale nesmířili, tak se pustili do nekonečného kolotoče zkoušení a oprav. A stejně tak tomu je i u mě.

První zádrhelem je fakt, že tento motor neumí v reálném čase sledovat korekce vstřikovačů. Umí si jen čas od času (popř. manuálně) vstřiky zkalibrovat a podle výsledných hodnot se „dá“ zjistit v jakém stavu vstřiky jsou. No ty moje vykazovaly hodnoty relativně v mezích a přitom dva byly úplně mrtvé. Protékaly, cvakaly a motor vibroval takovým způsobem, že jsem v zrcátku ani nepoznal co za auto jede za mnou.

Takže co teď? Nové vstřiky jsem s ohledem na cenu zavrhnul, takže v úvahu připadá repase, což je cca 4-5tis za jeden vstřik. Když už tak bych nechal zrepasovat všechny, čili výsledná cena – 20tis. A to není úplně málo. Vstřiky jsem tedy vymontoval a když mi tak ležely na stole, začal jsem si pohrávat s myšlenkou je rozebrat a vyčistit – koneckonců už nebylo co pokazit. Všude jsem četl že to nelze, protože se po složení musí na stolici přeměřit a podle odchylek se vygenerují QR kódy, které se musí naprogramovat do ECU. Má to samozřejmě hlavu a patu, jenže ono to je trošku jinak.

Jeden nejmenovaný servisní technik mi prozradil, že to všechno je sice pravda, ale jen z poloviny. Pokud se totiž odmontuje a vyčistí jen tryska, celá horní část vstřiku (solenoid atd) zůstane netknutá a vstřik se složí přesně jak byl původně, pak zpravidla nové přeměřování není třeba. Musí se ale skutečně složit a dotáhnout úplně přesně jak to bylo. Hlavně pak matice vstřiku, na které je ideální si udělat rysku. No tak proč to nezkusit?

Odšroubovat matici vstřiku chce sílu – drží opravdu hodně, ale když už povolí, pak to jde samo. Po odšroubování už se ze vstřiku vytáhne jen pár součástí – tryska, pružinka, jehla… A z těch mých navíc vytekl pořádná sajrajt. S velkou opatrností jsem všechny části dal do ultrazvukové čističky ve které jsem místo klasického čistícího roztoku měl Liqui-Moly aditivum na čištění vstřikovačů.

* rozebraný vstřik a jeho čištění

Vše jsem nechal asi 30min čistit a koukal jsem, kolik nepořádku se uvolnilo. Vstřik pak poskládal a dotáhl přesně tak, jak byl původně. Takto jsem vyčistil všechny čtyři, namontoval je zpátky do motoru a začal sbírat odvahu k nastartování.

Auto chytlo takovým způsobem, jak už dlouho ne. A hlavně… tak klidný a kultivovaný chod jsem už dlouho nepamatoval. Jel jsem ho tedy projet. Žádné cukání, žádné vibrace, akcelerace jako z praku a hlavně – úplně zmizelo zanášení filtru. Provedl jsem ještě kalibraci a potvrdilo se co jsem tušil – korekce třech vstřiků padla zhruba na polovinu původních hodnot a čtvrtý o něco méně (ten z nich byl původně nejlepší). Naprosto fantastický výsledek!!!

* korekce před / a po čištění

Doplnění 1:  S autem už mám naježděno asi 2.500km. Korekce se mírně zase zvýšily, ale pořád jsou tak poloviční, než byly před čistěním. Regenerace se z původních 40-60km dostaly někde na 230-250km.

* stav před spuštěním regenerace před / a po čištění

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *