Auta a manželky by se neměly půjčovat. Tak se to aspoň tvrdí. Ale půjčit auto manželce? To se asi musí. A tak jsem jednoho dne svého mazlíka půjčil ženě a doufal, že se v pořádku vrátí ona i auto. Ona se v pořádku vrátila, auto však ne. Prý že nějak přestalo táhnout a strašně se třepe. Že to je pravda bylo slyšet i vidět. Motor běžel max na pět válců. Diagnostika to už jen potvrdila – missfire na prvním válci. No co už, tak jsem se na to podíval.

Asi jako všichni – první jsem vyzkoušel novou svíčku. Bez efektu. Co mě ale překvapilo, tak že byla úplně suchá, bez zbytků nespáleného benzínu. V druhém kroku jsem přehodil cívky, ale stále si nic nezměnilo. Pak už jen přeměřit kabeláž, ale i ta byla v pořádku.

S ohledem na čistou svíčku jsem tušil problém ve vstřikování benzínu. Prohodil jsem tedy vstřikovače, ale stále se nic nezměnilo. I u nich jsem přeměřil kabeláž, ale ta byla taky v pořádku.

V téhle chvíli už mě přešla veškerá sranda, protože to vypadalo na vážnější problém. Připojil jsem osciloscop k ECU a moc mě už nepřekvapilo, že z ECU nepřichází impulzy do vstřiku. Buď k tomu má ECU nějaký důvod, nebo je vadná samotná ECU. A ona opravdu byla…

Když jsem hledal podobné zkušenosti, tak jsem byl docela nemile překvapený zjištěním, že u téhle ECU zdaleka nejsem sám. Při větším nájezdu se tento problém objevuje poměrně často a rovnou ze dvou důvodů. Prvním je praskání tištěného spoje a druhým selhání samotného čipu, který vstřik ovládá.

U mě to byla první varianta, na kterou jsem přišel poměrně rychle pomocí multimetru. Spoj praskl v místě, kde je nejtenčí, což je přímo u napojení na čip. Stačilo pod lupou spoj očistit od laku a mikropájkou přepájet. ECU jsem vrátil do auta, nastartoval a vše bylo v nejlepším pořádku. Bohužel jen na pár dní.

A podobně jako poprvé, i tentokrát se žena vrátila s autem a že to zase nejede! Zanadával jsem si sám na sebe, že jsem to neopravil pořádně a ECU hned vytáhl z auta. Multimetrem zase přeměřil tištěný spoj a vidina druhé banální opravy byla tatam. Vše bylo v pořádku. Příznaky však byly naprosto stejné, akorát teď to byl druhý válec. Napadlo mě, že tentokrát bude problém v samotném čipu. A opravdu byl. Naštěstí se mi povedlo čip se stejným označením najít na eBayi, ale taky zjistit, že se jedná o přeznačený úplně jiný čip. Objednal jsem oba a netrpělivě čekal na doručení.

Za týden jsem měl vše doma a pustil jsem se do výměny. To už je trochu složitější záležitost, při které je nutné použít mikroskop, horkovzdušnou pájku a speciální chemii. Vše mám běžně doma, takže hurá do toho. Výměna proběhla bez větších problémů a tentokrát už s většími obavami jsem ECU namontoval do auta.

Nastartuji a…. šepot květin je zpátky. Nádherný chod šestiválcového boxera mě opravdu zahřál a nezbude než doufat, že to bude na delší dobu, než na pár dní.

 

Doplnění:  Ani po půl roce a asi 10tkm se problém s missfire nevrátil a vše funguje jak má.

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *