Asi jako každý vlastník dieselové Mazdy jsem dospěl do fáze, kdy jsem řešil problém s nadměrnou kouřivostí a zanášením DPF. Základním vodítkem je sledování parametrů, které se týkají akumulace pevných části. A to jsou hlavně PM_GEN, PM_ACC, PM_ACC_DSD. Jenže co tyhle hodnoty skutečně znamenají, to se na všemožných fórech nedokázal snad nikdo shodnout.

No a protože mě to opravdu zajímalo, tak jsem začal pátrat. Po několika týdnech, kdy už mě to přestalo bavit jsem už jen náhodou narazil na příspěvek člověka, který tvrdil, že má s algoritmem vypalování filtru něco víc do činění. A ono to tak nakonec i vypadalo, protože mi předal informace ne jen o tom, co hodnoty znamenají, ale taky jak se počítají a na čem všem závisí.

Takže si to pojďme vysvětlit…

PM_GEN (množství generovaných částic) – počítá se z celkového množství vstříknuté nafty a nasátého vzduchu. Nesouvisí tedy nijak s kvalitou spalování ve válci. Při rychlé jízdě pak tato hodnota rychle stoupá, protože se jednoduše pálí hodně nafty a nasává hodně vzduchu.

PM_ACC (množství akumulovaných částic) – vychází z PM_GEN a zároveň zahrnuje i rozdíl v tlaku před a za DPF. Tedy výstup ze snímače diferenčního tlaku filtru. U tohoto parametru se projeví stav DPF filtru i kvalita spalování ve válci. Po vypálení filtru a pokud je vše v pořádku, pak se hodnota dostane až na 0,00 a pak pozvolna roste. Pokud ale brzy po vypálení skokově vyletí nahoru, pak už je filtr zanesený. V případě že pak hodnota pokračuje v rychlém nárůstu, pak motor příliš kouří.

PM_ACC_DSD (požadované množství akumulovaných částic) – parametr je podobný PM_ACC s tím, že jde o maximální hodnotu, kterou byl měl PM_ACC dosahovat, aby motor plnil emisní limity. Hodnoty PM_ACC a PM_ACC_DSD by měly být tím pádem stejné, popř. PM_ACC nižší. Pokud je PM_ACC trvale vyšší než PM_ACC_DSD, potom motor nespaluje jak má.

Hodnoty PM_ACC i PM_ACC_DSD můžou stoupat i klesat, jelikož jsou závislé na tlaku před a za DPF. Když se hodně šlape na plyn, generuje se hodně výfukových plynů a rozdíl v tlaku před a DPF se zvětší – filtr klade velký odpor. Pokud se jede s lehkou nohou, pak se generuje malé množství plynů a ten stačí proudit přes DPF – rozdíl tlaků je potom mnohem menší a hodnoty PM_ACC a PM_ACC_DSD klesají.

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *